Democratia si societatea. Episodul 2

LOBBY (definite DEX) = persoana sau grup de persoane care influențează în Parlament, în Guvern etc. adoptarea unor hotărâri; grup de presiune (politică, diplomatică etc.).

TRAFIC DE INFLUENTA (definite DEX) = infracţiune de corupţie prevăzută de Codul penal care constă în primirea ori pretinderea de bani sau de alte foloase, ori acceptarea de promisiuni, de daruri, direct sau indirect, pentru sine ori pentru altul, săvârşită de către o persoană care are influenţă sau lasă să se creadă că are influenţă asupra unui funcţionar sau alt angajat, pentru a-1 determina să facă ori să nu facă un act ce intră în atribuţiile sale de serviciu.

Am inceput episodul 2 al articolului cu doua definitii asupra carora o sa revin putin mai tarziu. Pentru a intelege mai usor ce vreau sa spun, trebuie sa ne intoarcem la esenta unor fapte sau actiuni. Fara sa vreau, fac acest lucru prin comparatie si inspirandu-ma din practicile altor stat, unanim recunoscute ca democratii consacrate.

Incep prin a ma intreba care este scopul pentru care un politician candideaza la o functie publica?!? Pentru care motiv, un politician candideaza la un post de parlamentar, care este motivul pentru care cineva accepta o nominalizare intr-o functie de ministru sau prim-ministru, care este motivul pentru care o persoana candideaza la functia de presedinte al unei tari. Teoretic si numai teoretic, scopul nu poate sa fie altul decat cel al serviciului in slujba tarii, in slujba natiunii si evident in slujba cetateanului.

Avansand putin in logica promiscua a alegerilor, nu putem sa nu tinem cont de un aspect esential. Nicio campanie electorala, oricat de sincera se doreste, nu poate sa se faca fara resurse financiare, iar o campanie electorala castigatoare implica resurse financiare importante. Sunt rare cazurile politicienilor, care vin in lupta electorala cu propriile averi. De cele mai multe ori ele nu exista sau nu sunt la vedere. Astfel de nevoi electorale trebuie sa fie suportate de catre cineva. Una sau mai multe persoane. Trebuie ca cineva sa achite toate notele de plata si asa apar sponsorii electorali.

Este lesne de inteles ca un sponsor electoral, o persoana care vine si doneaza o suma de bani unui partid sau unui candidat nu o face dezinteresat. Am fi naivi sa credem ca cineva doneaza sume importante de bani doar din atasament fata de o doctrina politica.

Evident ca donatiile au un scop precis. Evident ca cineva care sustine financiar un candidat sau un partid are niste asteptari ulterioare, poate de multe ori justificate, iar asta nu e neaparat ceva rau si condamnabil.

Sa presupunem ca eu sunt un om de afaceri. Un producator care exporta anual produse in alte tari de ordinul milioanelor de euro. Este firesc sa sprijin financiar un partid care imi promite sau caruia ii cer sa introduca in programul de guvernare legi care sa faciliteze exporturile, sa sustina productia sau sa diminueze fiscalitatea. Este normal ca in cazul in care partidul sau candidatul sustinut de catre mine ajunge in pozitia dorita (asta si datorita contributiei mele), sa guverneze si tinand seama de lobby-ul facut de mine, in calitate de finantator. Toate acestea se intampla, sunt normale si firesti si exista tacit sau oficial de cand este omenirea. Toate acestea sunt firesti si acceptate, cu singura conditie ca totul sa se petreaca vizibil,transparent si sa nu lase nici cea mai mica urma de infractionalitate,de violare a unor drepturi sau de interpretabilitate morala.

Este de notorietate faptul ca Presedintii americani sunt finantati de diferite companii in timpul campaniilor electorale. Acest lucru este facut public tocmai in ideea ca cetateanul sa stie, ca dupa alegeri politica noului Presedinte o sa urmeze calea ceruta de finantatorii sai, iar el, cetateanul poate sa ia o decizie in ceea ce priveste votul in functie de politica viitoare.

Fie ca ne place sau nu, lobby-ul si traficul de influenta sunt prezente de la Adam si Eva, sub diferite forme. Fie ca ne place sau nu acestea exista si datorita faptului ca sunt prezente in constructia noastra ca si oameni. Trebuie sa recunoastem ca, fiecare din noi, de cel putin o data in viata ne-am folosit de un sistem relational, mai mare sau mai mic, mai important sau mai putin important.

Granita dintre lobby si trafic de influenta este subtire. Este subtire prin asemanarea fenomenelor, prin distinctia greu de facut, decat poate numai din alterarea sau modificarea definitiilor lingvistice. In realitate sunt aproape acelasi lucru, iar evitarea incalcarii legilor si principiilor morale prin lobby se poate face numai si numai incercand sa acceptam fenomenul, sa-l recunostem si sa-l facem cat mai transparent.

democratia-si-societatea2

Leave a Reply